Перший вирок водію електросамоката. Чутки і реальність.

20.05.2021 набрав сили перший в Україні вирок особі, що керувала електросамокатом. Пані, яка збила пішоходку з тяжкими наслідками засуджено на 1 рік умовно із виплатою 125 тис грн шкоди.

 

Вирок був ухвалений Шевченківським судом м. Запоріжжя ще 19.04.2021 у зв’язку з пригодою, яка сталася 02.06.2020, за статтею 291 КК України (порушення чинних на транспорті правил).

У зв’язку з цим, у ЗМІ розповсюдили неточну інформацію про те, що нібито засуджена є “водійкою” зазнала покарання за порушення правил керування транспортним засобом (ст.286 КК) та що це “перший прецедент, коли самокат був визнаний транспортним засобом”.

Слід мати на увазі, що відповідальність у цьому випадку засуджена понесла виключно за рух тротуаром, а не за інші порушення Правил дорожнього руху (ПДД) і за статтею 291 КК, за якою відповідають пішоходи, а не водії.

Істина в тому, що під поняття “транспортний засіб” законодавчо визначене лише ПДД і є дуже загальним. Це пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. Під це визначення підпадає все, включаючи ручні візки, самокати, велосипеди, лижі та ковзани. 

Але законодавство, що встановлює обов’язки водіїв і їхню відповідальність, оперує іншим поняттям “механічний транспортний засіб” — той, що приводиться в рух з допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт.

Електросамокати і електровелосипеди до цієї категорії не належать, адже мають значно меншу ніж 3 кВт потужність двигунів. Для порівняння — електросамокат Хіаоmі Мі Electiric Scooter М365, що фігурував в цій кримінальній справі, має потужність двигуна 0,25 кВт, а найкрутіший електробайк Delfast Partner 2.0 (Україна) з запасом ходу 100 км та швидкістю 45 км/год має потужність двигуна 1,5 кВт.

Володільці транспортних засобів, які не є механічними транспортними засобами, не зобов’язані реєструвати ці засоби, мати посвідчення водія, страховку, і несуть іншу відповідальність за порушення правил, фактично на рівні з пішоходами.

ПДД ж встановлює, що водій — це особа, яка керує транспортним засобом і має посвідчення водія. Тож велосипедисти і вершники самокатів за законом не є водіями взагалі, навіть коли рухаються проїжджою частиною.

Наприклад, особа що керує електросамокатом (як власне і велосипедом, електровелосипедом) не несе відповідальності за ст. 130 КУпАП (водіння у стані сп’яніння), і не несе кримінальну відповідальність за ст. 286 КК (порушення правил безпеки дорожнього руху), за якою зазвичай засуджують водіїв.

Засуджена пані Катерина Біла, яка збила пішохідку пані Ольгу Лаврову, зачепивши її ліктем, свою вину повністю визнала і вирок не оскаржувала. До речі, вона рухалась на електросамокаті разом зі своєю малолітньою дитиною, яка не постраждала. Всього у неї троє малолітніх дітей. Потерпіла одужала.

 

Читайте також:

ЄСПЛ визнав порушення права на приватне життя через повторну віктимізацію жертви жертви зґвалтування

5 епічних витівок у справі Антоненко et al. 12 том афери Шереметаи

Published by: Леонід Маслов

Leave a Reply