Представники податкового комітету ВР та робочої групи Міністерства фінансів спрогнозували зміни до нормативних актів, аби розблокування «ризикових» підприємств в меншій мірі залежало від людського фактора. Наразі рішення про розблокування податкових накладних ухвалюється комісією податкової на підставі поданих субʼєктами господарювання документів, перелік яких не завжди є передбачуваним і рішення про те, чи є надані документи достатніми, на тривалий час блокує суми ПДВ і призводить до фінансових та репутаційних втрат. Експерти Сенс на запрошення Юрія Бутусова долучились до засідання ТСК.
Також було напрацьовано пропозиції для вдосконалення законодавчих актів в сфері адміністрування податкових накладних з метою унеможливлення зловживань з боку комісій і виключення застосування “презумпції винуватості”, яка по суті діє зараз, що підтверджується численною судовою практикою.
Верховний Суд декілька разів наголошував на тому, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого в більшості випадків не робиться.
Проаналізувавши судову практику, на нашу думку, у випадку наявності ознак, за якими накладні підлягатимуть блокуванню, платники податків мусять отримувати попередження з конкретними вимогами щодо надання доказів правомірності здійснення господарської операції протягом визначеного періоду.
Після розгляду наданих платниками податків доказів, податкові органи виносять рішення про достатність отриманої інформації або ж необхідність усунути певні недоліки.
Якщо недоліки не будуть усунені протягом визначеного строку, наслідком для платника податку може бути, наприклад:
(і) санкція у вигляді блокування податкових накладних до моменту усунення недоліків та винесення про це відповідного рішення податковими органами;
(іі) рішення про проведення документальної (позапланової, невиїзної) перевірки дотримання податкового законодавства з ПДВ під час взаємовідносин по конкретним операціям.
Верховний Суд вказував, що здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу. Саме цим достатньо часто зловживає податковий орган.
Натомість необхідність прийняття рішення про проведення перевірки само по собі є бюрократичним запобіжником для податкового органу від спокуси масового застосування подібних до чинного автоматичних інструментів.
Відсутність чітких та передбачуваних критеріїв та вичерпного переліку документів грубо порушує принцип правової визначеності та принцип верховенства права в цілому.
Нагадаємо, що з жовтня 2022 року в Україні почалося масове блокування реєстрації податкових накладних. Бізнес наголошував, що таким чином Державна податкова служба застосовує свавільну практику, яка є шкідливою для економіки і створює корупційні ризики.
Спеціалісти Сенс супроводжують чимало справ пов’язаних із блокуванням податкових накладних та мають великий досвід в цій сфері. За отриманням консультації ви можете звернутись до експертів Сенс за цим посиланням.